ЗА „ЛУНАТА НА БЛИЗНАЦИТЕ“ – Стоянка Боянова и Минко Танев

ПОД ЗНАКА НА АСТРАЛНИТЕ БЛИЗНАЦИ – рецензия за книгата на Франк Уилямс и Илияна Стоянова „Луната на близнаците“ от Стоянка Боянова и Минко Танев

Gemini moon /„Луната на близнаците” в съавторство на Франк Уилямс и Илияна Стоянова е изцяло иновативна книга. Вглеждайки се детайлно в оформлението, още от първата корица с наподобяващи двери на храм и калиграфски изписаните имена, интуитивно долавяме и правим мимолетна алюзия с епиграфа на библия „Бесика”: „Врати, погледнете ме да мина!”. Съучастваме сякаш във визионерския прочит на братя Гайд и изследванията им върху древното тракийско наследство по българските земи.


Впечатляват фотографиите на Франк Уилямс и дизайнът на Илияна Стоянова. Спомняме си осъществените му художествени проекти в „Time haiku” и „Отвъд думите” – антология на български и английски. Знаем нейните пристрастия към графичното изкуство. И двамата са зодия близнаци и вероятно това е инспирирало заглавието на тази малка по обем, но впечатляваща с откривателския си плам съвместна творба. Джобен формат с 28 хайку, по 14 от всеки, отново двуезична, в своеобразен диалог, породен от тридневното посещение на Франк в София и възприятията му от България. Кратките уводни бележки на Франк, на българските преводачи Дарина Денева, Весислава Савова и признателността на Илияна Стоянова, ни правят съпричастни в пресъздаването на творбите.

Първото хайку на Франк ни приземява с ранен полет и сънливо ръкопляскане. Тиктакане на цифров часовник от утринно задръстване вдига емоционалния градус в своеобразния тристишен отговор на Илияна.  Нарушеното равновесие ни фокусира върху деня, жената с гълъбите и бастуна на Франк, подплашил птиците. Столични картини. Стара църква между небето и земята. Цветни мозайки в Света София възпяват Вяра, Надежда, Любов. 

Кръстопътно е разположението на България – географски, икономически,  духовно: „кафе с кардамон / дългата крачка / между Изтока и Запада”. Ето го емблематичното хайку за Илияна в това съвместно издание и нейния иносказателен скок във времето от сборника й „Островитянско хайку” до наши дни.

Разбира се, няма как да минем без клошаря на излизане от храма – любим в превъплъщенията си герой на българските хайджини и на софийските улици.  Новото в случая е артистичното му преоткриване с погледа на Илияна към „единственият му блинг / стара значка”. Болезнена е темата за Дядо Добри, наричан „Светецът от Байлово” – един от големите дарители за реставриране и поддръжка на много български християнски молитвени домове със събирана от него милостиня. Отделя се от материалното в живота,  посветен изцяло на духовното. Именно тази посока на щедрост и аскетизъм е считана от мнозина за изключителен пример в българското общество. Франк: „Дядо Добри / докато говориш за него / буца в гърлото ми”. Илияна: „древни стенописи / очите на Дядо Добри ме гледат / от всяка икона”. 

Постройката на книжката следва линията на пристигане, разходки, посещения на църкви, премиера, срещи на чай и кафе с приятели, въздушни полети и завръщане в Англия. Мигновенията на двамата  са неочаквано проникновени и изненадващо парадоксални. Франк: „предстояща премиера /на излизане от кафенето / камбани бият.”  Илияна: „зачервени бузи/ залята от внимание / тя разлива сакето си”.  И едно хайку под формата на въпрос от Франк: „Рилски манастир… / ангели ли са изваяли / твоите стенописи?” Закачливият дух и по детски палав порив е характерен за авторите.  Франк: „Летище София/ две свраки/ излитат от писта D1”.  Илияна : „второто ми аз/ изкушавам се да лепна палачинка/ на тавана”.

Познаваме творчеството на Франк Уилямс от предишни книги. И в тази ни удивлява с умението си да наблюдава околния свят и да ни предаде вълнението и учудването си от него. Чистота, възвишеност, изтънченост. Хайку инвенциите на Илияна Стоянова са на места с младежка провокативност, другаде достигат до прозрение.

Затваряме книгата и се чувстваме облети от илюминации, както с хайку проблясъците на Франк: „тиха църква/ на излизане ме заслепява / ярка светлина”. И отново негова снимка с художествен орнамент от обител, с разцъфнало резбовано цветче върху последната корица. Над текста на Марсел Пруст – един от тримата големи писатели на ХХ век. И призива „да сме благодарни на хората, които ни правят щастливи – очарователни градинари, накарали душите ни да цъфтят.” С автограф на Илияна, напомнящ коледна звезда. Признателни сме към двамата за съпричастието. Амин!

Франк Уилямс. Роден на 11 юни 1951 г., Уест Хем, Лондон, Англия. Пенсиониран служител. Присъединява се към Британското хайку общество (BHS) през 1996 г., секретар за членството от 2014 г. до днес. Публикувал е девет колекции с хайку, редактирал е две антологии на членове на BHS и четири антологии на Лондонската хайку група. Съдейства за издаване и на други антологии. С награди и отличия от национални и международни конкурси. В европейския топ 100 на най-креативните хайку автори. Живее в Лондон, Англия.

Илияна Стоянова. Родена на 12 юни 1969 г. София. Доктор по богословие. Поет и редактор. Първата й книга „Островитянско хайку“ е публикувана в България, 2010 г. Нейни хайку, танка, хайбуни и стихове са публикувани на български, английски, японски, хърватски, руски, италиански и други езици. Получила е награди и отличия от национални и международни конкурси.  

Член на Британското хайку общество (BHS), Обединеното хайку и танка общество (UHTS), Хайку Клуб – Пловдив и Американското танка общество (TSA). Илияна Стоянова е редактор в Живата хайку антология (The Living Haiku Anthology); отговаря за комуникациите в Британското хайку общество и е администратор на Британските хайку награди; секретар на Обединеното хайку и танка общество (2017-2020) и фото редактор в Хайкупедия (Haikupedia). В европейския топ 100 на най-креативните хайку автори. Живее в Сейнт Олбанс, Великобритания.

© Стоянка Боянова, Минко Танев

Author: gabriell-e-lit

"Картини с думи и багри" - списание за литература и визуални изкуства е издание на Издателство gabriell-e-lit, регистрирано на 6 декември 2018 г. от д-р Габриела Цанева.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.